11 apr. 2010

Garntrassel

Jag har sytt mej en "tröja".......eller.........vad skall man kalla den, kanske jacka, nåväl, ville testa något nytt som en bekant tipsade om, hon hade en bok som hon visade mej där de gjort plagg utav garn genom att frihandsquilta ihop dem
Jag satte dragkedja i min och ribbstickade en krage samt infodring

Man börjar med att klippa till mönsterstycken av vattenlöslig Solvy-fiber, sen ringlar man garnet på fibern. Jag satte rött underst sedan mörkgrått och överst ljusgrått sock-garn Sen sätter man ett till lager med enligt mönstret klippt Solvy på garnet
Och frihandsquiltar tätt över hela härligheten

Sen löser man upp fiberduken i varmvatten och sköljer ett par gånger och då börjar det att se ut såhär. Av delarna gör man sen ett plagg. Jag valde att frihandsquilta ihop både axelsömmar och sidosömmar på min jacka så enda jag fogat ihop med vanlig söm är ärmarna och kragen. Det var en rolig teknik och jag kommer absolut att göra mer av denna sort

19 kommentarer:

  1. Det är jättesnyggt och annorlunda.
    Hälsningar Inga-Britt.

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig idé och det blev jättefint.

    SvaraRadera
  3. Så intressant och roligt med nya tekniker! Blev ju riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  4. This is wonderful. I have always liked knowing how to make your own fabric and this is quite unique. it is a beautiful jacket.

    SvaraRadera
  5. Hei, kjempefin blogg du har.
    Denne jakka vart lekker.
    Ynskjer deg ei fin og kreativ veke.

    SvaraRadera
  6. This is amazing! You're very talented! :)

    SvaraRadera
  7. WOW, den ble kjempefin. Kreativ og spesiel. Så flink du er .. :-)
    Klemz Sissel.

    SvaraRadera
  8. HÄFTIG!!!

    Kanonfin och det bästa av allt den är unik, ingen annan har en likadan.
    Bra jobbat!
    //Agneta

    SvaraRadera
  9. Så härlig din jacka blev. Verkar vara en jätteskoj teknik... jag blir sugen att prova. Kanske inte så stort projekt som du gjort utan något mindre. ;-)
    Din jacka är välarbetad precis som alla dina arbeten.
    /Anne-Marlen

    SvaraRadera
  10. Den blev då väldigt häftig. Roligt med nåt annorlunda.

    SvaraRadera
  11. Men så fint garntrassel kan bli! Väldigt ovanlig och väldigt fin tröja!!

    SvaraRadera
  12. Dette var jo helt utrolig. Dette fikk jeg lyst til å prøve. Kjempefin jakkke!

    SvaraRadera
  13. Vilken läcker kofta! Häftig teknik dessutom. :-)

    SvaraRadera
  14. Wow vilken härlig kofta, den tekniken vill jag absolut testa, tack för beskrivningen!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera